Monday, April 28

Kehidupan Seorang Tentera (part 1)


Hai, abah seorang tentera darat, selalu kena pindah rumah, along dilahirkan di Sabah sebab masa tu abah tengah kerja askar kat sana, then bermula dari sy smpai ke anak kedua terakhir dilahirkan di Hospital Kuala Lumpur tapi rumah lain2, ada yg kat Kem Genting Klang dan Kem Desa Tun Hussein Onn. Adik yang terakhir dilahirkan di Kelantan sebab masa tu abah dah pencen askar.

Banyak yang kena tempuhi untuk menjadi seorang tentera ni, isteri dan anak2 kepada anggota tentera mesti selalu kena tinggal sebab suami pergi menjalankan tugas kat luar negeri, kadang2 luar negara, tanggungjawab mesti dilaksanakan walaupun terpaksa tinggalkan anak, isteri dan keluarga dalam tempoh yg lama ataupun sekejap je. Jadi tabahkanlah hati anda ye.

Macam lagu Darah Satria :- 
Lautan luas banjaran gunung
Rezeki nan melimpah
Bawah langitnya kami bernaung
Rasa kasih tercurah

Tanah airku bumi bertuah
Tiada bandingannya
Rela bersatu ganding tenaga
Mendaulatkan tenaga

Verse
Dengan sepenuh keazaman
Semangatmu nan waja
Keranamu rela berkorban
Engkaulah pertiwi yang tercinta

Chorus
Darah satria darah satria
Berkobar di dada
Tinggalkan ibu tinggalkan ayah
Serta sanak saudara
Membuktikan kesetiaan kita
Pada bumi Malaysia

Ulang Verse

Ulang Chorus

Darah satria
Darah satria


Jadi, kepada isteri2 tentera ni, kalau ada masa yg terluang boleh la pergi ke rumah BAKAT, dekat sana kamu semua boleh belajar macam2, contohnya kelas menjahit, memasak, membuat pizza, menjadi usahawan, dll. Anak2 pula boleh join kelas mempertahankan diri yang ada di kem, contohnya Taek-won-do, kat Kem Genting Klang dulu cuma ada WTF je, tapi sekarang dengar2 khabar ada Silat juga. :D


abah kena rendam dalam air sungai ni

Kami pun pernah kena macam abah juga kena rendam
Abah WTF masa kat kem

Sy pun WTF macam abah juga, pakai baju
 abah zaman duluni game ITF punya



Saya pun ada pemakaian pangkat juga
macam abah
Bila abah dipakaikan pangkat






Kepada yang menjadi tentera ni, macam2 yg kamu kena tempuhi masa dalam kursus ataupun kem. Setiap hari kena ragging, kena simbah air, kena 'kacau', bangun untuk ambil senjata, berada dalam hutan, apa2 pun yg terjadi mesti akan teringat.


No comments :

Post a Comment